Deze 5 essentiële marketingvragen voor het MKB stelden we aan ChatGPT.
En dit waren de antwoorden!
08 April 2024 - Categorie AlgemeenChatGPT weet alles. Althans... de antwoorden die ChatGPT genereert zijn gebaseerd op alles wat dit AI-programma vindt op het internet. ChatGPT trekt daar dan zelf conclusies uit of formuleert de antwoorden op de gestelde vragen.
Interessant is het dan ook om te zien wat de antwoorden van ChatGPT zijn op 5 vragen, die ondernemers en bedrijven in het MKB zichzelf regelmatig stellen. Of, waar ze nu eindelijk wel eens een écht antwoord op willen hebben.
We hebben ze hieronder voor jou op een rijtje gezet, met het letterlijke antwoord van ChatGPT daarbij. Kortom... we hadden een goed gesprek met ChatGPT!
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Note: wij hebben het in sommige vragen over bedrijven in het midden- en ondersegment van het MKB. Wij bedoelen daarmee die bedrijven die geen eigen marketing- en communicatieafdeling hebben en waar de ondernemers of medewerkers dus meestal zélf iets aan marketing of communicatie moeten doen. Of, waar de waan van de dag overheerst en er gewoon geen tijd is voor iets met marketing en communicatie.
Vraag 1
Beste ChatGPT, hoe vaak moet een bedrijf in het midden- en ondersegment van het MKB een digitale nieuwsbrief versturen?
Het letterlijke antwoord van ChatGPT:
Een bedrijf in het midden- en ondersegment van het MKB doet er goed aan om een digitale nieuwsbrief één tot twee keer per maand te versturen. Dit houdt de communicatielijnen open zonder overweldigend te zijn voor de ontvanger.
Onze reactie:
Dit is een prima antwoord van ChatGPT. Overkill is nooit goed. Echter, er zijn altijd verschillen per branche en per vakgebied. En, belangrijk is ook om te weten in hoeverre de lezers en ontvangers van je nieuwsbrief 'op weg' zijn in het beslissingsproces een product of dienst bij je aan te schaffen.
Dé vraag is uiteraard hoe je deze structuur van communiceren via digitale nieuwsbrieven goed kunt organiseren. Wij hebben daar wel een idee over. Althans, wij kennen een marketing- en communicatieprofessional die daarin kan ondersteunen.
;-)
Vraag 2
Beste ChatGPT, hoe vaak moet een bedrijf in het midden- en ondersegement van het MKB een blog publiceren op de eigen website?
Het letterlijke antwoord van ChatGPT:
Voor bedrijven in het midden- en ondersegment van het MKB is het aanbevolen om minimaal twee keer per maand een blogpost te publiceren op hun website. Dit helpt bij het regelmatig updaten van hun site met verse inhoud, wat gunstig is voor SEO en het betrekken van hun doelgroep. Bovendien wil elk bedrijf voorkomen dat de laatste zichtbare update op de site dateert van meer dan een half jaar geleden!
Onze reactie:
We zijn het eens met ChatGPT. En het is ook praktisch uitvoerbaar. BlogBoy.nl ondersteunt bedrijven in het MKB hierbij.
Vraag 3
Beste ChatGPT, is het verstandig voor een ondernemer in het MKB om in te gaan op een interviewverzoek voor een podcast?
Het letterlijke antwoord van ChatGPT:
Ja, het is verstandig voor een ondernemer in het MKB om in te gaan op een interviewverzoek voor een podcast, mits de podcast aansluit bij hun doelgroep en vakgebied. Dit kan een effectieve manier zijn om de zichtbaarheid te vergroten en autoriteit binnen hun industrie te vestigen.
Onze reactie:
Ook hier zijn wij het mee eens maar.... het is wel ongelooflijk belangrijk om te weten HOE je je eigen verhaal dan vertelt, hoe je omgaat met lastige vragen, welke (verkoop)argumenten je gaat gebruiken en hoe je je eigen einddoelstellingen formuleert. Het vergroten van het bewustzijn over je eigen verhaal en het aanscherpen op inhoud, kun je trouwens trainen!
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Vraag 4
Beste ChatGPT, hoe kan een bedrijf in het MKB het beste laten zien dat het expertise heeft over de markt? Dus, verstand van zaken.
Het letterlijke antwoord van ChatGPT:
Een bedrijf in het MKB kan het beste laten zien dat het expertise heeft over de markt door het delen van hoogwaardige, informatieve content (zoals whitepapers, case studies, en gedetailleerde blogposts), het regelmatig bijdragen aan relevante industrie-evenementen en forums, en het verkrijgen van vermeldingen of awards binnen hun vakgebied.
Onze reactie:
Ook in dit antwoord kunnen we ons vinden. Echter, heb wel een mening! Aan ondernemers zonder mening hebben we niet zo veel!
Vraag 5
Beste ChatGPT, is het verstandig voor een bedrijf in het MKB om een controversieel standpunt in te nemen over maatschappelijke onderwerpen?
Het letterlijke antwoord van ChatGPT:
Hoewel het innemen van een controversieel standpunt over maatschappelijke onderwerpen de zichtbaarheid kan verhogen, is het belangrijk dat een bedrijf in het MKB de mogelijke gevolgen zorgvuldig afweegt. Dit kan zowel positieve als negatieve aandacht trekken. Een bedrijf moet ervoor zorgen dat elk standpunt dat het inneemt, goed aansluit bij zijn merkwaarden en de verwachtingen van zijn klantenbasis.
Onze reactie:
Natuurlijk klopt het antwoord dat ChatGPT geeft, maar de vraag is of bedrijven hun eigen merkwaarden wel goed kunnen definiëren. En, durven bedrijven 'consistent' te zijn in alles wat ze doen of laten ze zich toch verleiden hun gedrag aan te passen aan wat de markt van ze eist. Zo kun je bijvoorbeeld een visie hebben op 'genderneutrale teksten' op je website. Of, je vindt - als ondernemer, en dus ook als bedrijf - wat van regenboogvlaggen, die misschien bij de ingang van je pand opgehangen zouden moeten worden.
Linksom of rechtsom: dit zijn nog maar twee thema's die per definitie controversieel zijn. Maar durf je hier toch iets over te zeggen?
En toen zei ChatGPT nog dit tot slot:
"Mijn antwoorden zijn gebaseerd op een combinatie van algemene best practices in marketing en communicatie, inzichten uit de industrie, en de principes van effectief digitaal engagement die breed worden erkend en geadviseerd door experts op deze gebieden."
"Ik gebruik geen real-time gegevens of specifieke onderzoeksresultaten, maar leun op de kennis die is verzameld en gevalideerd tot aan mijn laatste training, die loopt tot april 2023."
"Deze benadering zorgt ervoor dat mijn antwoorden reflecteren wat algemeen wordt beschouwd als goede strategieën voor MKB-bedrijven op het gebied van digitale communicatie en contentstrategie."
Nieuwsbrief
Schrijf je nu in
Een keertje sparren hierover?
Altijd leuk.
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatie- en Marketingadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
Ik heb een vraag, een suggestie of wil iets anders weten. Ik vul daarom hieronder het contactformulier in. Crown Media antwoordt binnen 2 werkdagen!
Lees hier ons privacy statement.