Wat doet u als een TV-programma belt en vraagt of u iets vanuit uw vakgebied wilt vertellen?
Natuurlijk zegt u JA. Ook als u geen tijd hebt!
24 December 2020 - Categorie AlgemeenDit blog gaat over de vragen: ‘Hoe creëer je free publicity?’. ‘Hoe genereer je media-aandacht?’.
Ik weet 100% zeker dat veel ondernemers in het MKB zichzelf deze vragen wel eens stellen, maar dat slechts weinigen daar een structureel, slim en strategisch beleid op hebben ontwikkeld. Het is helaas ook mijn ervaring dat veel ondernemers op zo’n onverwachte vraag van de media toch ‘Nee’ zeggen. “Ik heb nu even geen tijd. Het komt niet uit.”
Maar, waarom?
Op woensdag 16 december jl. werd ik aan het eind van de ochtend gebeld door het RTL-programma EditieNL. De redacteur stelde zich voor en vroeg of ik 5 tips had (voor televisiekijkend Nederland) voor het Kerstdiner. “Hoe voorkom je dat je na een bewogen coronajaar – waarin er ontzettend veel meningen zijn – ruzie krijgt aan tafel? Heb je 5 tips voor het voeren van een goed gesprek tijdens het Kerstdiner en hoe houd je het gezellig?”
Natuurlijk begreep ik dat ze mij deze vraag stelde omdat ik ook zeer actief ben bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam, ons trainingsinstituut waar we Young and Old Professionals werken aan belangrijke persoonlijke vaardigheden op het gebied van pitchen, speechen, spreken in het openbaar, debatteren, argumenteren en presenteren.
Ik had een leuk gesprek met de redacteur en ze zou me later die dag terugbellen of ze voor mij zou kiezen.
En, ze belde terug.
En… ze vond mijn tips leuk en nuttig én ze wilde graag met mij opnamen maken. “Kan het morgenmiddag? En, kun je dan een gezellige kersttafel dekken. Dan ga je daar aan zitten en dan nemen we op die manier op?”
Oké.
En. Oefff..... #Zucht.
Het was allemaal precies in de voorlaatste week van het jaar. Druk-druk-druk. Jaarafsluiting met alles. De laatste deadlines en dan wordt mij dus gevraagd – voor ongeveer slechts 3-minutes-of-Fame - een hele middag vrij te houden en dan ook nog eens een gezellige Kersttafel te dekken. Voor degenen die me niet kennen: ik ben een typische vrijgezel: het huishouden is zéér ongeorganiseerd. De kans is bovendien zeer klein dat ik allemaal spullen in huis heb om een gezellige kersttafel te dekken. Een kant-en-klaar-maaltijd zou immers niet de beoogde sfeer weergeven.
Maar gelukkig was er familie.
Mijn schoonzus zou me helpen. Zij zou voor mij een superleuke kersttafel dekken. Maar daarvoor moesten de opnamen dan wel in Den Haag plaatsvinden, want daar woont ze met mijn broer en hun kinderen.
Lang verhaal kort: ik was de hele middag kwijt aan de opnamen (overigens, zeer professionele journalist van RTL + cameraman) waardoor ik de dagen erna met mijn gewone werk toch weer flink achterliep en wat uurtjes in de avonden moest werken om de opgelopen achterstand weg te werken.
Was het ’t waard?
Jazeker!
Geen moment spijt gehad dat ik ‘mijn zakelijke agenda’ door RTL even flink overhoop heb laten halen.
Want, het genereren van Free Publicity is onderdeel van mijn bedrijfscommunicatie-beleid. Even op de televisie verhoogt namelijk je expertstatus (ze vragen niet zomaar iedereen) en je zult ervaren dat je soms uit de gekste hoeken en gaten van het land reacties ontvangt.
Bovendien ontstaan er hierdoor altijd nieuwe gesprekshaakjes met het eigen relatienetwerk. En dan heb ik nog niet eens gezegd dat je jezelf (en je bedrijf dus) ook prima kunt profileren op Social Media. “Kijk zaterdagavond naar RTL-4 om 18.15 uur, ik ben dan op TV!”).
Het genereren van Free Publicity is dus een commerciële tool.
Want letterlijk in de dagen ná mijn televisie-optreden ontving ik uiteraard leuke reacties maar er was ook commerciële feedback. Natuurlijk steeg het aantal bezoekers op de website van Dé Nederlandse Debatclub explosief (het verzesvoudigde in een aantal dagen tijd!), ongeveer 80 nieuwe aanmeldingen voor de nieuwsbrief én ik ontving een aantal aanvragen voor workshops.
Ook vroeg men via het contactformulier informatie op over de dagvoorzitterschappen die we bieden.
Voor één daarvan zijn we intussen al geboekt. #Hoera!
Het spreekt voor zich dat we ook aan al onze vaste klanten en leden hebben laten weten dat 'we' op TV zouden komen. We hebben er zelfs een blog aan besteed!
Kortom: je eigen agenda omgooien voor 3 minutes of fame, voor een televisieprogramma dat niet eens een enorm miljoenenpubliek bereikt, kan zich lonen.
Ik kom nu bij mijn punt:
Ik vind het merkwaardig (en strategisch niet slim) dat er dus ondernemers zijn die daar gewoon ‘Nee’ op zeggen. Zo’n kans laat je je toch niet ontglippen? Betere reclame kun je je niet wensen!
Oh ja…
Natuurlijk wilt u weten hoe ze aan Dé Nederlandse Debatclub kwamen?
Wel, het antwoord op die vraag is niet zo heel ingewikkeld: al jarenlang kies ik voor een slimme en strategische blogstrategie. Ik zorg dat de content op de site (in dit geval het platform van Dé Nederlandse Debatclub) altijd up-to-date is, dat er relevante kennis wordt gedeeld en dat er daardoor een bewijsbaar trackrecord is ontstaan.
Natuurlijk let ik bij het publiceren van al die content goed op de juiste zoekwoorden die ik in de tekst en in de zogenoemde meta descriptions verwerk, waardoor dit debattrainingsinstituut goed vindbaar wordt voor relevante Google-zoekvragen.
Want, de redacteur van dit RTL-programma kende mij niet persoonlijk.
Ze had alleen de juiste zoekwoorden in Google ingetoetst toen daar op de redactie werd besloten om een item te maken over het Kerstdiner.
En, hoe je het aan tafel gezellig houdt. “We hebben 5 tips nodig.”
Ik had dus de eer om de expert te zijn.
Mijn kerst kon niet meer stuk. Het werd dus héél gezellig aan het Kerstdiner!
;-)
Mijn slotvraag voor u:
Wanneer begint u met het creëren van strategisch Free Publicity beleid?
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert MarketingCode
Founder / Dagvoorzitter / Debatleider / Chief Debating Officer / Chairman Round Tables / Trainer
Ondernemer bij Crown Media, Bureau voor Communicatie en Strategie, columnist Financiële Telegraaf en opiniemaker/debater bij BNR Nieuwsradio.
Crown Media, Bureau voor Marketing, Communicatie en Strategie van Jerry Helmers – gevestigd sinds het jaar 2000 in Badhoevedorp - richt zich op die bedrijven in het MKB die géén eigen marketing- of communicatieafdeling hebben of waar deze disciplines er ‘een beetje’ worden bijgedaan. Crown Media houdt zich bezig met het ontwikkelen van marketing- en communicatieplannen en creatieve copywriting. (en alles wat daaraan verwant is!). BlogBoy en de CommunicatieCode zijn belangrijke labels. Crown Media is tevens eigenaar van debattrainingsinstituut Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam.
RELEVANTE LEESTIPS:
-
Dé trend voor ondernemers in het MKB voor 2021
Het ontwikkelen én publiceren van een gedragscode! -
Dit dus écht nooit zeggen tegen de klant. Noch in uw marketingcommunicatie. Noch in een persoonlijk acquisitiegesprek.
(En dat menen we serieus. U wilt toch geen dooddoener zijn?) -
DEZE ZOMER HET VAAKST GELEZEN
Waarom persberichten er in 2020 heel anders uitzien dan in 2015. -
Dit zijn de 5 karaktereigenschappen van succesvolle zakelijke bloggers!
Leuk om even te toetsen of u het óók in zich hebt of u met uw blogs succesvol zult zijn. -
Als ondernemers in het MKB niet weten wat de onderwerpen van hun zakelijke blogs moeten zijn!
-
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Zakelijk bloggen is net als beleggen op de beurs: uiteindelijk is er rendement! -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je profiteren van het Coronavirus in je eigen marketing en communicatie? -
NU TIJDENS DE CORONACRISIS VEEL GELEZEN:
Mag je als MKB'er van je werknemers 'eisen' dat ze zich vooral tijdens de Coronacrisis als een betere ambassadeur gedragen? -
Wat kost eigenlijk een copywriter die superwaardevolle content creërt?
-
Hoe vaak moet u zakelijke blogs publiceren? Één keer per week? Of, één keer per maand?
-
Google weet wat het maximum aantal woorden is, dat u in uw blog moet plaatsen.
-
Zelfs een bizar slecht geschreven blog, kan nog heel succesvol zijn!
-
Als een ondernemer in het MKB deze vragen NIET kan beantwoorden, dan is dat niet goed voor zijn reputatie!
Heel graag ontvang ik leuke en handige tips om de Free Publicity van mijn bedrijf een boost te geven. Ik laat mijn gegevens hieronder achter:
Lees hier ons privacy statement.