EXPERTISEBLOG: Niet tevreden over uw omzet? Dan hebt u wellicht te weinig autoriteit in de markt!
Vergroot uw geloofwaardigheid
11 Januari 2017 - Categorie AlgemeenDeze week zijn wij bij drie opdrachtgevers een traject begonnen met maar één doel: deze organisaties willen méér autoriteit in de markt waarin ze actief zijn. Ze weten dat ze succesvoller zullen zijn als potentiële klanten hen als een autoriteit zien.
Dit betekent heel concreet dat we gaan werken aan de beeldvorming die er heerst rondom deze organisaties. En, dat we die positief gaan beïnvloeden.
Autoriteit verkrijgt u uiteraard niet zomaar van de één op de andere dag. Daar zit vanzelfsprekend een strategie achter.
Toch zeg ik tegelijkertijd dat we niet te ‘ingewikkeld’ moeten doen over een dergelijke strategie. Het is géén Rocket Science.
Sterker nog: iedere MKB-ondernemer, ieder bedrijf en natuurlijk ook elke ondernemende ZZP’er kan zijn ‘status’ in de markt vergroten. (en daardoor meer verkopen)
In dit blog heb ik een aantal ‘tactische tips’ op een rijtje gezet waarmee u ook gewoon van start kunt. Vandaag nog.
DE DEFINITIE
Vanzelfsprekend eerst een korte omschrijving; waar hebben we het eigenlijk over?
Een ondernemer, een bedrijf, een organisatie heeft autoriteit als deze in het bezit is van dusdanige unieke kennis, kwaliteiten of verdiensten, waardoor de ondernemer, het bedrijf of de organisatie van nature als gezaghebbend wordt beschouwd.
Als u autoriteit hebt, dan hebt u invloed.
En, als u invloed hebt, dan willen marktpartijen (dus ook: klanten) maar al te graag deel uitmaken van uw netwerk, uw kennis, uw kwaliteiten en verdiensten.
HOE BOUWT U AUTORITEIT OP?
Hieronder benoem ik een aantal marketing- en (bedrijfs)communicatie-activiteiten waarmee u een impuls geeft aan uw status in de markt.
1. WERK AAN FREE PUBLICITY
Het (willen) genereren van Free Publicity is misschien wel het meest onderschatte deelaspect van de totale marketing- en communicatiemix.
Maar feitelijk is het heel simpel. Als u in staat bent om regelmatig in de traditionele media te komen, dan wordt u vanzelf als deskundige gezien. De markt plaatst u automatisch op een hoger of ander niveau. Kortom, zorg ervoor dat u in de krant staat met uw verhaal, dat u op de radio uw verhaal kunt vertellen en nog beter: dat u af en toe mag aanschuiven in TV-programma’s!
Is uw organisatie Het Breaking News van de branche?
2. SCHRIJF OPINIESTUKKEN IN VAKBLADEN
Als u in het bezit bent van unieke kennis en inspirerende vaardigheden, dan hebt u ook een goed onderbouwde mening. Bijvoorbeeld over de ontwikkelingen in uw marktgebied.
Daarom de tip: schrijf eens een opiniestuk in het vakblad van uw branche. Imponeer en inspireer. Kortom, ventileer uw mening en laat zien dat u de uitdagingen in uw markt op uw geheel eigen – doch kritische – wijze aanvliegt. Laat een nét even wat ander geluid horen.
3. GA BLOGGEN!
Deze tip had u natuurlijk kunnen verwachten…. Ga bloggen. Ontwikkel een slimme blogstrategie om de buitenwereld kennis te laten maken met uw organisatie, met uzelf als ondernemer of met uw ambities.
Wie regelmatig blogt, bouwt een netwerk van fans en volgers op. Met name die fans zijn belangrijk: zij zullen uw ambassadeur worden omdat ze uw kennis inspirerend vinden. Ze kijken elke keer met smart uit naar uw volgende blog!
4. LAAT ZIEN DAT U INNOVEERT
Stilstand is achteruitgang. Laat zien dat u innoveert en met nieuwe ideeën komt om de markt op te schudden. Toon aan dat uw ideeën er op zijn gericht op producten en diensten beter te maken. Betrek klanten daarbij.
Laat ook mislukte innovaties zien. U toont daarmee aan dat u zich niet neerlegt bij de status quo en dat u verder wilt. En dat u graag de markt daarin meeneemt.
Hele praktische tip om mee te beginnen: bedenk elke maand een innovatief idee waarmee u de boer op gaat.
Extra suggestie: dat idee kan niet gek genoeg zijn. Beperk u zelf niet!
Het geeft een bijzondere positieve impuls aan uw imago. Uw bedrijfscommunicatie en marketing zijn op een hoger niveau gebracht! En, daarmee uw verkopen ook.
5. DOE ACTIEF MEE AAN DISCUSSIES
Als u een congres of beurs bezoekt, zorg dat u zichtbaar bent! Meldt u zich bijvoorbeeld aan voor een publieke paneldiscussie. Of, als u in de zaal zit, probeer de dagvoorzitter te verleiden de microfoon even aan u te geven zodat u - in het bijzijn van de hele markt - uw punt kunt maken.
Natuurlijk wel goed onderbouwd. En stevig.
Dit verdient uiteraard enige voorbereiding maar ik weet 100% zeker dat u daardoor in contact komt met mensen die u nooit eerder hebt gesproken; bijvoorbeeld meteen aan de netwerkborrel na afloop.
Want na afloop willen mensen maar al te graag nog meer weten over alles wat u eerder hebt gezegd...
NOG EEN TIP!
Ik heb nóg een hele inspirerende (en ook zeer praktische tip) die elke MKB-organisatie onmiddellijk kan toepassen om (meteen!) te gaan werken aan het vergroten van uw autoriteit in de markt.
Vul onderstaand webformulier in en u ontvangt vrijwel meteen in uw inbox die prachtige tip waarmee u van start kunt. U gunt uzelf een ‘voorsprong’ op uw concurrent als die dat niet doet.
100% gegarandeerd!
Deze ‘strategische marketingactiviteit’ hebben we ook meteen op poten gezet bij de drie opdrachtgevers waar we deze week zijn begonnen en ze waren alle drie enthousiast.
Maak ik u ook enthousiast?
Met vriendelijke en vrolijke groet,
Jerry Helmers
Sr. Communicatieadviseur (wie ben ik?)
CEO Crown Media Group (wie zijn wij?)
Vul onderstaand formulier in voor die verrassende en praktische tip!
Lees hier ons privacy statement.