EXPERTISEBLOG: Maak uw persbericht dynamisch
Om uw kans op media-aandacht te vergroten
15 April 2017 - Categorie AlgemeenOm de kans op media-aandacht (TV, radio, krant) te vergroten voor uw bedrijf of organisatie, is het van belang dat elk persbericht dat u uitstuurt dynamisch is.
Ik zie nl. nog veel te veel statische persberichten. Statische persberichten zijn minder interessant voor redacties. U mist daarmee een kans op Free Publicity. Dus, vergroot uw kans op media-aandacht door uw persberichten dynamisch te maken.
Heel ingewikkeld is dit overigens niet.
U dient om een persbericht dynamisch te maken slechts een quote toe te voegen. Een statisch persbericht heeft helemaal geen quotes.
Tekst gaat verder onder het plaatje
Redacties en journalisten geven de voorkeur aan dynamische persberichten vanwege drie redenen:
- Het persbericht is persoonlijker (dus, warmer);
- Het persbericht wordt als minder commercieel gezien.
- Het persbericht is geloofwaardiger of authentieker.
Bovendien wekt een quote (liefst een stevige quote!) nieuwsgierigheid op. De kans is groter dat een redactie u nog belt voor een nadere toelichting. Dus, dat uw quote bij publicatie zelfs nog wordt uitgebreid.
Vergelijk ter inspiratie onderstaande drie fictieve persberichten t.w.
- Een statisch persbericht
- Een dynamisch persbericht
- Een superdynamisch persbericht.
Tekst gaat verder onder het plaatje
VOORBEELD 1
STATISCH PERSBERICHT:
Komende donderdag 20 april wordt om 15.00 uur het nieuwe pand van de firma Bouwmeester geopend. De Meerdijkse wethouder Jan Allemansvriend (EZ) zal de officiële openingshandeling op industrieterrein Kennedy verrichten; hij zal daartoe samen met directeur Peter Bouwmeester een nieuwe cirkelzaag in gebruik nemen.
Bouwmeester is het eerste bedrijf in Nederland dat de nieuwe cirkelzaag heeft aangeschaft. De 17-koppige snij-as wordt in de markt gezien als een hoogwaardige innovatie. Productieprocessen kunnen daardoor worden versneld, levertijden worden verkort waardoor de capaciteit wordt vergroot. Naar verwachting zal de firma Bouwmeester nieuwe opdrachtgevers weten te werven wat uiteindelijk ook goed is voor de Meerdijkse werkgelegenheid.
VOORBEELD 2
DYNAMISCH PERSBERICHT:
Komende donderdag 20 april wordt om 15.00 uur het nieuwe pand van de firma Bouwmeester geopend. De Meerdijkse wethouder Jan Allemansvriend (EZ) zal de officiële openingshandeling op industrieterrein Kennedy verrichten. Hij zal daartoe samen met directeur Peter Bouwmeester een nieuwe cirkelzaag in gebruik nemen.
Bouwmeester is het eerste bedrijf in Nederland dat de nieuwe cirkelzaag heeft aangeschaft. Volgens een trotse Peter Bouwmeester wordt de 17-koppige snij-as in de markt gezien als een hoogwaardige innovatie. “We kunnen daardoor onze productieprocessen versnellen,” zegt hij. “Het positieve gevolg is dat levertijden worden verkort waardoor we uiteindelijk ook onze capaciteit vergroten. We creëren daarmee dus ruimte voor nieuwe opdrachtgevers.”
Naar verwachting zal deze ontwikkeling ook goed zijn voor de Meerdijkse werkgelegenheid.
Tekst gaat verder onder de mededeling
Hoe vergroot u uw overtuigingskracht? Doe een keer geheel kosteloos mee met een training of clubavond van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam. U bent van harte welkom! Download uw gratis Try Out Ticket! |
VOORBEELD 3
SUPERDYNAMISCH PERSBERICHT:
Komende donderdag 20 april wordt om 15.00 uur het nieuwe pand van de firma Bouwmeester geopend. De Meerdijkse wethouder Jan Allemansvriend (EZ) zal de officiële openingshandeling op industrieterrein Kennedy verrichten. Hij zal daartoe samen met directeur Peter Bouwmeester een nieuwe cirkelzaag in gebruik nemen.
Bouwmeester is het eerste bedrijf in Nederland dat de nieuwe cirkelzaag heeft aangeschaft. Volgens een trotse Peter Bouwmeester wordt de 17-koppige snij-as in de markt gezien als een hoogwaardige innovatie. “We kunnen daardoor onze productieprocessen versnellen,” zegt hij. “Het positieve gevolg is dat levertijden worden verkort waardoor we uiteindelijk ook onze capaciteit vergroten. We creëren daarmee dus ruimte voor nieuwe opdrachtgevers.”
Wethouder Jan Allemansvriend kijkt ook zeer uit naar het bijzondere moment. “Ik ben trots op ondernemers die innovatie hoog in het vaandel hebben staan. Als gemeente Meerdijk zijn we uiteraard blij dat een dergelijke innovatie ook de werkgelegenheid stimuleert."
Tekst gaat verder onder het plaatje
WAAROM FREE PUBLICITY?
Overigens gaan we er van uit dat u al weet hoe belangrijk het creëren van Free Publicity is. U weet dat niet alleen uw bekendheid wordt vergroot maar dat u ook méér als autoriteit in de markt wordt gezien. Als u in de krant staat met uw verhaal, dan bent u simpelweg geloofwaardiger. Geloofwaardiger dan die commerciële advertentie!
Kort gezegd: maak Free Publicity tot een belangrijk onderdeel van uw totale marketing- en communicatiemix!
MEER TIPS?
Vul onderstaand formulier in en u ontvangt meteen in uw inbox meer verrassende tips!
ANDERE BLOGS OVER DIT ONDERWERP:
- VIDEO: Dit is met afstand de allerbeste tip om uw kans op Free Publicity te vergroten!
- Scoren met een redactioneel artikel... Kan dat?
- Hoe krijgen MKB-ondernemers het voor elkaar om hun verhaal op radio of TV te vertellen?
Ik wens u veel succes! Laat het me weten als u in de krant staat of als u op radio of TV uw verhaal mag vertellen!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur
Heel graag ontvang ik leuke en handige tips om de Free Publicity van mijn bedrijf een boost te geven. Ik laat mijn gegevens hieronder achter:
Lees hier ons privacy statement.