Alleen dít maakt een persbericht interessant voor de media
(En het is goed voor uw omzetpotentie)
27 December 2018 - Categorie AlgemeenWát levert op termijn voor u, of uw bedrijf, misschien wel de meeste omzet op? Juist ja… uw verschijningen en optredens in de media. We hebben het over Free Publicity. Zullen we dat tot uw belangrijkste doel gaan maken voor het jaar 2019?
Natuurlijk moet u actief zijn op Social Media maar slim Free Publicity beleid zet uiteindelijk ook ongekend veel zoden aan de dijk. Misschien nog wel meer dan alle Tweets, Posts, Likes en Shares. Bij Free Publicity gaat het om het vertellen van uw verhaal in de (lokale) kranten, op radio of misschien zelfs op televisie.
Maak dus gebruik van de zgn. ‘traditionele’ media, is ons devies voor de komende maanden.
Betrouwbaar
Het interessante is nl. dat uw potentiële doelgroepen u méér vertrouwen of als betrouwbaar zien als u iets kunt of mag vertellen in de krant, radio of op TV door middel van een interview of een reportage. Zo heb ik in de afgelopen 12 maanden regelmatig in de Telegraaf gestaan, ik ben vaak op BNR Nieuwsradio geweest en daarnaast ook nog in diverse andere media – zowel landelijk als regionaal – verschenen.
Geen windeieren
Ik garandeer het u: strategisch Free Publicity legt u geen windeieren. Elke keer weer na een media-optreden werd ik wel gebeld door iemand. Bijvoorbeeld een klant die ik een tijd niet had gesproken. Of een voor mij volledig onbekende partij die me had gehoord op de radio. Of een bestaande klant, die even wilde reageren.
Al die contacten die er dan ineens waren, bleken uiteindelijk ‘haakjes’ voor verder zakelijk contact. Leuk he?
Voorzichtig?
Het traject van het creëren van Free Publicity begint o.a. met het versturen van een excellent persbericht. Er zijn (Google maar rond!) wel honderden tips waar een (excellent) persbericht aan moet voldoen, maar ik wil het in dit blogje vooral met u hebben over de kracht van het statement, dat u kunt maken in het persbericht.
Ik zie nl. dat veel bedrijven en organisaties nog te bescheiden zijn. Ze zijn met de inhoudelijkheid van hun persbericht vaak nog aan de voorzichtige kant.
Maak een statement!
Maar, beste lezers: dit werkt niet. De media, de redacties, de journalisten…. Ze willen allemaal een statement. Ze willen nieuws!
Daarom 5 tips voor een scherp statement om uw kans op Free Publicity te vergroten:
-
Zorg dat de inhoudelijkheid van uw bericht uniek is.
Niemand anders vertelt, wat u vertelt.
U moet een autoriteit willen zijn. En, niets minder! -
Nuanceer uw eigen persbericht niet. Wees messcherp.
Een gestrekt been is (voor uw doelgroep) immers ook een belofte van hoop. En: je kunt pas verbinden als je de verschillen durft te benoemen. Het statement moet overigens wel aan een persoon of functionaris gebonden zijn. Kortom: maak het persbericht dynamisch. -
Uw persbericht is voor één uitleg vatbaar.
Denk dus na over de formulering. Uw tekst is eenduidig. -
U speelt met uw persbericht onmiddellijk (en dus als eerste!) in op de actualiteit (uit uw branche). Of, u creëert uw eigen nieuwswaarde, bijvoorbeeld door een onderzoek dat uw organisatie heeft gedaan.
Verbind daar dan wel heldere en ‘schokkende’ conclusies aan. -
Onderbouw het persbericht met scherpe argumenten. U wilt nl. iets veranderen. Of, in gang zetten. Er voltrekt zich nl. een ‘ramp’ als uw visie niet wordt gehonoreerd. Bewijs in het persbericht ook de uitvoerbaarheid en de haalbaarheid van uw verhaal. Besteed dus aandacht aan de kwaliteit van uw argumenten.
Tot slot...
Wij wensen u ongekend veel media-aandacht in 2019! (By The Way.... als u een persbericht verstuurt, vermijd dan wel de volgende Free Publicity Killers!)
En, als u hulp nodig hebt… We staan altijd voor u klaar. Zo is het ook weer!
Tot snel ziens!
Met vriendelijke groet,
Jerry Helmers (wie ben ik?)
Crown Media
Sr. Communicatieadviseur / BlogBoy / Expert CommunicatieCode
Heel graag ontvang ik leuke en handige tips om de Free Publicity van mijn bedrijf een boost te geven. Ik laat mijn gegevens hieronder achter:
Lees hier ons privacy statement.